Our Kitchen Comforts, BY ORBISK
(DOWNLOAD Trendrapport catering 2022)

TRENDRAPPORT BEDRIJFSCATERING 2022
TRENDS EN ONTWIKKELINGEN IN 2022

Van uitdaging naar kans

In dit trendrapport zoomen we in op veranderingen in de bedrijfscatering en hoe jij daar op in kunt inspelen. Veranderingen gaan vaak gepaard met nieuwe uitdagingen. Maar met uitdagingen is er  ook ruimte voor nieuwe kansen. Wij geloven dat er volop mogelijkheden zijn om als cateraar in te spelen op de toekomst van eten op het werk.

Het gebruik van data

Door de huidige crisis zien steeds meer mensen en bedrijven het belang in van innovatieve, technologische oplossingen. Met name het gebruik van data helpt je om een beter inzicht te krijgen in je bedrijfsvoering. Je kunt processen en behoeftes van je klant in kaart te brengen en op die manier efficiënter werken. Dat levert je voordelen op in personeels- en inkoopkosten.

Hoge prijzen

In 2022 zal horeca flink duurder worden. Schaarse grondstoffen en hoge transportkosten zijn hier belangrijke oorzaken van. Maar ook de arbeidskosten hebben een grote impact op het verdienmodel van cateringbedrijven. ‘Flexwerk’ en het minimumloon zal als gevolg van nieuwe wetgeving duurder worden. De hogere kosten zullen deels worden doorberekend aan de klant. Daarnaast leggen cateraars steeds focus op het stroomlijnen van hun bedrijfsvoering. Actiever sturen op inkoopkosten, werkzaamheden van personeel en food waste zijn manieren waarop cateringbedrijven hun kostenposten proberen te verlagen en zo hun businessmodel verbeteren.

Duurzaamheid

De keus voor duurzame, lokale en biologisch verantwoorde producten wordt steeds vaker gemaakt. Ook het tegengaan van voedselverspilling is een populair onderwerp. Circulaire catering wordt in de toekomst misschien wel onmisbaar. Andere belangrijke thema’s zijn het verminderen van energieverbruik, de inkoop van lokale producten, het verlagen van de vleesconsumptie en het beheren van afvalstromen.

Hybride werken

Organisaties gaan hybride werken en zien het kantoor als clubhuis. Deze ontwikkelingen hebben niet alleen impact op de werkplekken, inrichting, verbondenheid en identiteit van een organisatie, maar ook op de dienstverlening op het gebied van eten, drinken en gastvrijheid.

Clockless eating

Eten buiten de ‘normale’ openingstijden van bedrijfsrestaurants wordt steeds gangbaarder met name door de komst van onbemande cateringoplossingen. Vooral millennials willen zelf hun eetmoment bepalen, dit wordt Clockless Eating genoemd. Van de standaard ontbijt-lunch-diner eetmomenten wordt opgeschaald naar 6 eetmomenten per dag. Dit heeft te maken met de vervaging van de scheidslijn tussen werk en privé. Millennials zijn de hele dag op stap en door de opkomst van online werken zijn ze overal beschikbaar, waardoor de standaard eetmomenten niet altijd meer haalbaal zijn.

Personalisatie

De tijd van massaconsumptie is voorbij. Gasten verwachten op maat gemaakte eetoplossingen afgestemd op hun smaak en dieet. Ook in cateringbedrijven heeft deze trend impact. Sommige bedrijven spelen hier nu al op in door Doit-yourself oplossingen toe te voegen zoals een salade- of yoghurtbar. Zo kunnen gasten zelf kiezen wat ze wel of niet in hun gerecht willen. In de toekomst zal gepersonaliseerde voeding wellicht nog een stapje verder gaan. Denk aan eten op basis van je DNA. Hier zijn nu al voorbeelden van te vinden. Zie bijvoorbeeld DNAnudge.

Bewust eten

Het bewust worden van gezonde voeding is iets wat alleen maar meer zal toenemen. Niet alleen in
Nederland, maar over de hele wereld. De toevoeging van gezonde alternatieven zag je al bij de grote (fast)food ketens maar ook in de cateringbranche is dit heel actueel. Denk aan minder dierlijke producten en meer vegan (en vegetarisch). Ook de herkomst van de gerechten en het verhaal achter het product wordt belangrijker en gasten zijn bereid om daar meer voor te betalen.

Hotelification

Het bedrijfsrestaurant krijgt naast een plek om te eten en drinken ook een functie als ontmoetingsplek. Gasten zijn bereid meer te betalen voor een goede service, waardoor de verwachtingen van het bedrijfsrestaurant ook hoger worden. Dat noemen we “hotelification”. De fusering van horecaconcepten met bedrijfscatering is een ontwikkeling waarvan verwacht wordt dat deze op steeds meer plekken zal oppoppen.

Grab&Go

Door het vele thuiswerken en de verminderde hoeveelheid medewerkers op kantoor is er een nieuwe vorm van catering ontstaan. Namelijk, onbemande catering. Vaak vertaalt naar een grab & go vorm. Denk hierbij aan een onbemande food markt, vendingmachine of een koelkast, met een breed assortiment waarbij er betaald wordt via zelfscan kassa’s of een app. Dit is een handige oplossing voor bedrijven die hun medewerkers 24/7 eten en drinken willen aanbieden, maar door het thuiswerken geen vast  cateringpersoneel willen neerzetten.

“Als duurzaamheid een belangrijke pijler van je organisatie is, kun je waste niet negeren”

vindt Hasim Nekbakht, Unit Coördinator centrale keuken in Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC). Om de voedselverspilling van de keuken tot patiënt in kaart te brengen, werkt Hasim sinds dit jaar met voedselafvalmonitor Orbisk.

Meer weten over waarom en hoe je verspilling tegen kunt gaan?
Bekijk onze oplossing op orbisk.com