Bedrijfscatering trends

Bedrijfscatering trends

Zes Bedrijfscatering Trends

De afgelopen jaren is er veel gebeurd in de wereld van bedrijfscatering. De continue blijvende veranderingen, de gevolgen van covid, de krapte op de arbeidsmarkt en de ontwikkelingen in de markt zorgen voor veel veranderingen. Nieuwe ontwikkelingen en bedrijfscatering trends springen uit de grond en beïnvloeden de cateringwereld. De zes belangrijkste bedrijfscatering trends worden in deze blog duidelijk.

1. Clockless eating

Clockless eating oftewel eten buiten de vaste lunchtijden is een vast begrip in de cateringwereld geworden. Werknemers gaan steeds vaker eten buiten de ‘normale’ openingstijden van de bedrijfsrestaurants. Vooral de nieuwe generatie, de millennials, willen zelf bepalen wanneer en waar ze gaan eten. De standaard ontbijt-lunch-diner eetmomenten zijn daardoor volledig verdwenen. Dit is het gevolg van een vervaging van de lijn tussen privé en werk. Mede door de komst van online werken en thuiswerken is iedereen altijd beschikbaar. Dit heeft als gevolg dat de vaste eetmomenten niet altijd meer haalbaar zijn.

Het nieuwe ‘clockless eating’ zorgt voor veel nieuwe concepten binnen de cateringwereld. Concepten die aansluiten op het 24/7 aanbieden van eten en drinken.

Bedrijfscatering trends Clockless eating
PURA GO Full Service Rabobank bedrijfscatering
PURA GO Mini Market bedrijfscatering

2. Onbemande catering

In de huidige wereld van bedrijfscatering is flexibiliteit een van de belangrijkste factoren. De ‘thuiswerkdag’ zit vast in ons rooster en de vaste lunchtijden zijn verdwenen. Hierdoor is het belangrijk dat een cateraar weet in te spelen op de hoeveelheid mensen die op een bepaald moment wel of niet aanwezig zijn op kantoor. Vanuit dit standpunt is het onbemande cateringconcept ontwikkeld. Dit is veruit de grootste trend binnen de bedrijfscatering trends van de afgelopen tijd.

Het onbemande cateringconcept is vertaald naar de Grab & Go Mini Market. Hierbij moet gedacht worden aan een onbemande food market oftewel een kleine supermarkt met een breed assortiment en een zelfscankassa of bijhorende app. Deze oplossing speelt ook in op de eerst trend binnen bedrijfscatering, het clockless eating. Met het onbemande concept is een bedrijf namelijk in staat om hun medewerkers 24/7 eten en drinken aan te bieden. Daarnaast is het concept flexibel en daarmee thuiswerkproof. Medewerkers kunnen daarbij ook de lunch of het ontbijt voor de dag erna mee na huis nemen.

PURA GO is marktleider op het gebied van onbemande catering. Met onze PURA GO Grab & GO Mini Market voorzien wij nu 60 locaties van eten en drinken. We hebben verschillende concepten die oplopen tot een PURA GO Full Service wat niks onder doet aan het traditionele bedrijfsrestaurant alleen wel met de voordelen van een Grab & Go Mini Market.

 

3. Kantoor wordt ontmoetingsplek

Werknemers gaan steeds minder naar kantoor. Hierdoor wordt de keer dat je wel gaat steeds belangrijker. Het kantoor krijgt hierdoor een socialere functie. Meer en meer wordt het een ontmoetingsplek waar collega’s samen komen om even bij te praten en te brainstormen. Ook zien we dat het zogenaamde ‘hotelification’ een belangrijke speler wordt in de wereld van de bedrijfscatering trends. Hotelification wil zeggen dat horeca concepten fuseren met de wereld van bedrijfscatering. Het bedrijfsrestaurant wordt een gezellige ontmoetingsplaats waar gezelligheid en sfeer een belangrijk punt in speelt. Bedrijven proberen steeds meer een clubhuisgevoel te creëren om werknemers toch naar kantoor te krijgen. Een clubhuis met verschillende ontmoetingsplekken. Als cateraar is het belangrijk dat op deze ontmoetingsplekken aanwezig bent. Wanneer je hierin slaagt dan kan goede en passende catering net dat verschil maken tot ‘leuke werkgever’ binnen de huidige arbeidsmarkt.

 

Kantoorgebouw wordt ontmoetingsplek
Bedrijfscatering trends Bewust eten & Vitaliteit

4. Bewust eten & Vitaliteit

We zijn kritisch op onze voeding. We hebben volop aandacht voor onze persoonlijke ontwikkeling en zorgen voor voldoende beweging en ontspanning. Ook op de werkvloer wordt dit steeds zichtbaarder. Het wandelmomentje, gezonde voeding en socializen zijn kernbegrippen geworden op de werkvloer.

Voor een efficiënte en productieve werkdag is gevarieerd en gezond eten een belangrijke factor. Naast het ontbijt is daarbij de lunch even zo belangrijk. Om goed te functioneren en om je taken goed te kunnen uitvoeren heb je voldoende energie nodig. Uit een Brits onderzoek blijkt dat de productiviteit van werknemers die hun lunch overslaan rond drie uur ’s middags aanzienlijk daalt. Door deze grote daling verliest een medewerker maar liefst veertig minuten werktijd! De vitaliteit op de werkvloer gaat dramatisch achteruit wanneer er geen aandacht is voor gevarieerd en gezond eten. Ook de mensen worden zich hier steeds bewuster van. Circulaire catering, de herkomst van gerechten en het verhaal achter producten wordt steeds belangrijker. Ben jij op zoek naar tips om de vitaliteit op de werkvloer te verhogen. Lees het in onze blog over ‘vitaliteit op de werkvloer’. 

 

5. Ghost Kitchen bedrijfscatering trends

De Ghost Kitchen is afkomstig uit Amerika. Ghost Kitchens zijn productiekeukens die aan een website of afhaal- en bezorgservice zijn gelinkt. Ook het Ghost Kitchen concept is flexibel. Doordat er maar een productiekeuken is waarmee verschillende bedrijfsrestaurants en bezorgmaaltijden voorzien kunnen worden. Daarnaast wordt de productiekeuken ook gedeeld om kostenvoordeel op te doen. Door het thuiswerken is het traditionele bedrijfsrestaurant niet meer altijd gewenst. Door de Ghost Kitchen kunnen de werknemers toch genieten van een lekker maaltijd die in een Ghost Kitchen is bereid. Dit concept is in opkomst en heeft in België al grote stappen gemaakt. Ook in Nederland hoor je er steeds meer over en daarom past hij zeker in de lijst van bedrijfscatering trends.

 

Bedrijfscatering trends Ghost Kitchen
Smart Fridge Mini Market

6. Smart Fridge bedrijfscatering trends

De Smart Fridge is een foodautomaat met een uitgebreide technologie. De automaat detecteert automatisch welke artikelen de consument pakt zodat de transactie van begin tot eind probleemloos verloopt. Dit gebeurt d.m.v. kleine weegschalen onder de producten of een scansysteem welke producten die de koeling verlaten scant. Het concept staat nog in de beginfase en wordt snel verder ontwikkeld. Zo zijn er trucjes gevonden waardoor medewerkers in staat zijn om de koeling toch te slim af te zijn. Toch is de Smart Fridge een bekend woord in de cateringwereld en hij verdient ook zeker een plek tussen de bedrijfscatering trends van 2022.

 

Nog meer bedrijfscatering trends?

Ben jij actief in de wereled van bedrijfscatering trends en heb jij nog meer nieuwe weetjes voor ons. Let us know!