var acc = document.getElementsByClassName("accordion"); var i; for (i = 0; i < acc.length; i++) { acc[i].addEventListener("click", function() { /* Toggle between adding and removing the "active" class, to highlight the button that controls the panel */ this.classList.toggle("active"); /* Toggle between hiding and showing the active panel */ var panel = this.nextElementSibling; if (panel.style.display === "block") { panel.style.display = "none"; } else { panel.style.display = "block"; } }); }

Heeft bedrijfscatering in zijn klassieke vorm nog toekomst?

Is het denkbaar dat we met 150 collega’s tussen twaalf en een weer langs een buffet lopen en allemaal proberen te ruiken welke soep er vandaag op het menu staat? Of dat we in de rij staan bij de saladebar om zelf een salade samen te stellen? Omdat alle bedrijven aan het zoeken zijn hoe catering na Corona vorm krijgt is de bedrijfscatering-markt onzeker.

Bedrijfscateraars denken dat dit misschien wel nooit meer terug gaat komen. Het klassieke bedrijfsrestaurant zonder moderne aanpassingen heeft zijn langste tijd gehad. Dit wordt alleen maar versterkt omdat de overheid thuiswerken tot standaard heeft uitgeroepen en dit bevalt veel bedrijven en werknemers goed. Thuiswerken zal óók na de coronapandemie in meer- of mindere mate blijven. In onderzoeken van de Rabobank en Ipsos is te lezen dat dit grote gevolgen heeft voor bedrijfscatering.

Bedrijven moeten opnieuw uitvinden hoe de werksituatie er in de toekomst uit gaat zien. Afgelopen periode verschenen er al meerdere artikelen over ‘het nieuwe werken’. Er wordt gesproken over verantwoordlijkheden van de werkgever op dagen dat er thuis gewerkt wordt. Hoe ziet de werkplek eruit? Wie betaald de kosten die (extra) worden gemaakt aan energie, koffie en eten?

De vraag die ook opspeelt is wat er gaat veranderen in de bedrijfshuisvesting en daarmee samenhangend hoe de bedrijfscatering eruit gaat zien. Is dat grote bedrijfsrestaurant nog wel nodig? Wat gaan die cateringmedewerkers doen? Is de bedrijfscateraar zo flexibel dat hij meebeweegt in deze trend? Onder druk van de coronamaatregelen en de onzekerheid rond het thuiswerken worden veel contracten met cateraars opgezegd en gaan bedrijven kijken hoe het anders kan.

Hier ligt een enorme kans voor de minimarket en dan met name die minimarket waar ook service geboden wordt. In een minimarket kun je terecht voor het ontbijt, lunch en het diner de micromarket is vierentwintig uur per dag geopend. De mogelijkheden met een mini market zijn eindeloos: een lunch kopen en tijdens je middagwandeling opeten, meenemen naar een bankje en tegelijkertijd vitamine D verorberen, niet koken maar handig en snel een pastaatje of salade mee naar huis nemen voor het diner, je kunt het zo gek niet bedenken of de mogelijkheid is er.

Nieuwsgierig geworden en meer weten? Lees dan deze business-case!